APA YANG PERLU ADA DI DALAM RESUME - sayidahnapisahdotcom APA YANG PERLU ADA DI DALAM RESUME
LightBlog

APA YANG PERLU ADA DI DALAM RESUME

Assalamualaikum~


Mengimbau kenangan dulu, saya ingat lagi sem lepas sebelum memohon tempat praktikal, saya&kawan-kawan harus menyediakan satu resume or curriculum vitae (CV) untuk diberikan kepada company semasa memohon tempat praktikal



Document yang biasanya wajib ada dan hantar kepada company yang kita nak buat praktikal tu ialah resume/CV & surat permohonan.



So, masa tu first time buat resume and gelabah gilos sebab tak tahu nak letak apa dan bagaimana format nya. Al-maklumlah sebelum ni tak pernah minta kerja pun sebab abi tak bagi kerja hehehe. So, dengan semangat Hang Tuah nyaaa, saya punpergi lah mintak contoh resume kakak2,abang2,kawan&senior untuk dijadikan panduan. Dan setelah dikaji dengan teliti dan comelnya (comel itu saya haha), antara perkara yang perlu ada di dalam resume/CV ialahhhh~

 


1) Details diri sendiri & gambar 

contoh details personal
Nama penuh
Alamat rumah
No. telefon
Email 

2) Educational Background

contoh educational background

3) Extra-Curricular Activities

contoh

4) Awards/Achievements

contoh

5) Skills/Strengths

contoh

6) Personal Characteristics/Talents

contoh

7) Reference

contoh
reference saya letak nama lecturer Penasihat Akademik (PA) saya di UPM.



Fyi, semua contoh ni daripada CV saya sendiri. 

Moga bermanfaat! :)

Wassalam.




Post a Comment

4 Comments

  1. Assalamualaikum. Thanks for your sharing. Sangat membantu utk saya yg tak tau apa benda tu resume sebelum prgi industrial training nanti. Hihi :)

    ReplyDelete
  2. good info ni kc..thanks dear =)

    ReplyDelete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p